سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
همواره در پی دانش باشید که طلب آن واجب است . و . . . در سفر، همره و درغربت، همدم است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10

+ نشان فروهر       صفحه اصلی سایت حتماً کلیک کنید

 

 

ایرانیان یکی از کهن ترین مردمانی هستند که سمبولی بسیارشگفت انگیز و سراشر از دانش و فرهنگ و خرد از خود به جای گذاشته اند که با اندوه فراوان بسیاری از ما ایرانیان از آن نا آگاه هستیم . این نشان " فره وشی" یا " فروهر" نام دارد که قدمت آن بیش از 4000 سال تخمین زده شده است . تاریخچه فره وشی ی افروهر به پیش از زایش زرتشت بزرگوار این پیر و فیلسوف خرد و فرهنگ و دانش جهان باز میگردد . سنگ نگاره هایشاهنشاهان هخامنشی در کاخهای پرسپولیس و سنگ نگاره های شاهنشاهان ساسانی همه حکایت از آن دارد . نکته بسیار شگفت انگیز این نشان ملی ما ایرانیان آن است که تک تک این نشان دارای مفهوم دانشی نهفته است . اینک به تشریح این نشان ملی می پردازیم :

1 -

قرار دادن چهره یک پیرمرد سالخورده در این نگاره اشاره به شخص نیکوکاری و یکتا پرستی دارد که رفتار و ظاهر مرتب وپسندیده اش سرمشق و الگوی دیگر مردمان بوده است و دیگران تجربیات وی را ارج می نهادند .

HydroForum ® Group
2 -

دست راست نگاره به سوی آسمان دراز شده است که این اشاره به ستایش "دادار هستی اورمزد" خدای واحد ایرانیان دارد که زرتشت در 4000 سال پیش آنرا به جهان هدیه نمود .

HydroForum ® Group
3 -

چنبره ای ( حلقه ای ) دردست چپ نگاره وجود دارد که نشان از عهد و پیمانی است که بین انسان و اهورامزدا بسته میشود و انسان باید خدای واحد را ستایش کند و همیشه در همه امور وی را ناظر بر کارهای خود بداند . مورخین حلقه های ازدواجی که بین جوانان رد و بدل می شود را برگرفته شده از همین چنبره میدانند و آنرا یک سنت ایرانی میدانند که به جهان صادر شده است . زیرا زن و شوهر نیز با دادن چنبره ( حلقه ) به یکدیگر پیمانی را با هم امضا نموده اند که همیشه به یکدیگر وفادار بمانند .

HydroForum ® Group
4 -

بالهای کشیده شده در دو طرف نگاره اشاره به تندیس پرواز به سوی پیشرفت و ترقی در میان انسانهاست و در نهایت امر رسیدن به اورمزد دادار هستی خدای واحد ایرانیان است .

HydroForum ® Group
5 -

سه قسمتی که روی بالها به صورت طبقه بندی شده قرار گرفته است اشاره به سه دستور جاودانه پیر خرد و دانش جهان "اشو زرتشت" دارد . که بی شک میتوان گفت تا میلیون سال دیگر تا جهان در جهان باقی باشد این سه فرمان پابرجاست و همیشه الگو و راهنمای مردمان جهان است . این سه فرمان که روی بالهای فروهر نقش بسته شده همان کردار نیک - گفتار نیک - پندار نیک ایرانیان است .

HydroForum ® Group
6 -

در میان کمر پیرمرد ایرانی یک چنبره ( حلقه ) بزرگ قرار گرفته شده است که اشاره به " دایره روزگار" و جهان هستی دارد که انسان در این میان قرار گرفته است و مردمان موظف شده اند در میان این چنبره روزگار روشی را برای زندگی برگزینند که پس از مرگ روحشان شاد و قرین رحمت و آمرزش الهی قرار بگیرد .

HydroForum ® Group
7 -

دو رشته از چنبره ( حلقه ) به پایین آویزان شده است که نشان از دو عنصر باستانی ایران دارد . یکی سوی راست و دیگری سوی چپ . نخست " سپنته مینو" که همان نیروی الهی اهورامزدا است و دیگری "انگره مینو" که نشان از نیروی شر و اهریمنی است . انسان در میان دو نیروی خیر و شر قرار گرفته است که با کوچکترین لرزشی به تباهی کشیده می شود و نابود خواهد شد . پس اگر از کردار نیک - گفتار نیک - پندار نیک پیروی کند همیشه نیروی سپنته مینو در کنار وی خواهد بود و او به کمال خواهد رسید و هم در این دنیا نیک زندگی خواهد کرد و هم در دنیای پسین روحش شاد و آمرزیده خواهد بود .

HydroForum ® Group
8 -

انتهای لباس پیرمرد سالخورده باستانی ایران که قدمتی بیش از 4000 سال دارد به صورت سه طبقه بنا گذاشته شده است که اشاره به کردار نیک - گفتار نیک - پندار نیک دارد . پس تنها و زیباترین راه و روش نیک زندگی کردن و به کمال رسیدن از دید اشو زرتشت همین سه فرمان است . که دیده می شود امروز جهان تنها راه و روش انسان بودن را که همان پندارهای زرتشت بوده است را برای خود برگزیده است و خرافات و عقاید پوچ را به دور ریخته است .

این تنها گوشه ای از آثار نیاکان گرامی ماست که امروز وظیفه ماست از آن پاسداری کنیم

. به امید روزی که ایرانی به هویت ملی خویش بازگردد . اینجا تنها این آرزوی داریوش بزرگ که در سنگ نبشته های خود به جای گذاشته است به حقیقت می پیوندد .
HydroForum ® Group

منبع :http://rfebrahimi.persianblog.ir/post/29/

 نوشته شده توسط دومان در پنج شنبه 89/3/20 و ساعت 12:45 صبح | نظرات دیگران()

ماهواره مصنوعی چیست؟

ماهواره مصنوعی یا قمر مصنوعی یک شیء ساخته دست بشر است که به طور پیوسته و بدون وقفه در فضا به دور زمین یا بعضی از اجسام دیگر می گردد. بیشتر ماهواره های مصنوعی به دور زمین می گردند. انسان ها آنها را برای مطالعه جهان، پیش بینی وضعیت آب و هوایی، انتقال مکالمات تلفنی روی اقیانوس ها، کمک به ناوبری (تعیین مسیر کشتی ها و هواپیماها)، آگاهی از وضعیت محصولات کشاورزی و منابع دیگر و حمایت از فعالیت های نظامی مورد استفاده قرار می دهند.
ماهواره های مصنوعی علاوه بر زمین می توانند به دور مدارهای ماه، خورشید، سیارک ها و سیارات ناهید، مریخ و مشتری بگردند. به طورکلی چنین ماهواره هایی اطلاعاتی درباره اجرامی که به دورشان می گردند جمع آوری می کنند.
فضاپیماهایی که در مدار هدایت می شوند مثل کپسول های فضایی، شاتل های فضایی و ایستگاه های فضایی هم ماهواره های مصنوعی به حساب می آیند. همچنین زباله های فضایی (قطعاتی مثل تقویت کننده های سوخته موشک و مخزن های خالی سوخت که روی زمین نیفتاده اند و همچنان در مدارها در حال گردشند هم جزو ماهواره های مصنوعی به حساب می آیند. البته ما در این مطلب درباره این نوع ماهواره های مصنوعی صحبت نمی کنیم. بلکه بحث ما درباره همان ماهواره هایی است که نزد همه شناخته شده است.
ماهواره های مصنوعی با ماهواره های طبیعی متفاوتند. ماهواره های طبیعی اشیایی طبیعی هستند که به دور یک سیاره می گردند. به عنوان مثال ماه زمین یک ماهواره طبیعی است.
اتحاد جماهیر شوروی اولین ماهواره مصنوعی، یعنی اسپوتنیک 1 را در سال 1957 پرتاب کرد. پس از آن ایالات متحده و چهار کشور توسعه یافته دیگر هم ماهواره هایی پرتاب و از آنها بهره برداری کردند. امروزه حدود 3000 ماهواره مفید و 6000 قطعه زباله فضایی به گرد زمین می گردد.

ماهواره مصنوعی چیست؟


تاریخچه

در سال 1955 ایالات متحده و اتحاد شوروی نقشه هایی را برای پرتاب ماهواره های مصنوعی اعلام کردند. در سال 1957 اتحاد شوروی اسپوتنیک1 را پرتاب کرد که اولین ماهواره مصنوعی بود. هر 96 دقیقه یک بار می چرخید و علایم رادیویی را منتقل می کرد که می توانست به زمین برسد. در همان سال شوروی دومین ماهواره اش اسپوتنیک2 را پرتاب کرد. این ماهواره سگی به نام لالیکا را به عنوان اولین حیوان به فضا فرستاد. ایالات متحده هم اولین ماهواره اش اکسپلورر1 را در 1958 و دومی ونگارد1 را در 1958 پرتاب کرد.
منبع:

 نوشته شده توسط دومان در سه شنبه 89/3/18 و ساعت 8:52 عصر | نظرات دیگران()

 

تنظیمات برای دریافت و ارسال ایمیل در موبایل های با سیستم عامل سیمبیان (Symbian)

برای تنظیم IMAP برای دستگاه سیمبیان سری 60 فقط مراحل زیر را انجام دهید :
1- IMAP خود را در تنظیمات جیمیل فعال کنید . برای فعال کردن IMAP کارهای زیر را انجام دهید :
• وارد جی میل خود شوید
• در سمت راست و بالای صفحه روی گزینه Settings کلیک کنید.
• روی Forwarding and POP/IMAP کیک کنید.
• Enable IMAP را انخاب کنید .
• بر روی Save Changes کلیک کنید.
? -حالا باید تنظیما را در گوشی انجام دهید برای اینکار وارد Messaging شوید و گزینه Option را انتخاب و سپس Settings را انتخاب کنید و بعد E-mail و بعد Mailboxes را اتخاب کنید.
3- اگر شما تاکنون ایمیل روی موبایل خود تنظیم نکرده اید ، گزینه Yes را برای تعریف Mailbox جدید انتخاب کنید. اگر قبلا Mailbox دیگری تعریف کرده اید گزینه Option و سپس New Mailbox را انتخاب کنید .
4- گزینه Start را برای شروع ویزارد تنظیمات انتخاب کنید .
5- گزینه IMAP4 را اتخاب کرده و سپس Next کنید .
6- آدرس ایمیل خود را به صورت کامل با "gmail.com@" همچون آدرس ایمیل که به دیگران می دهید و گزینه Next را انتخاب کنید .
7- imap.gmail.com را در قسمت incoming mail server وارد کنید و Next را انتخاب کنید .
8- smtp.gmail.com را در قسمت outgoing mail server وارد کرده و Next را انتخاب کنید .
9- نقطه دستیابی مناسب خود به اینترنت را انتخاب کنید به عنوان مثال اگر از همراه اول استفاده می کنید MCIINternet را انتخاب کنید .
10- یک نام مناسب برای صندوق پستی خود وراد کنید.
11- اگر صندوق پستی شما تعریف شده است آن را از تنظیمات صندوق پستی انتخاب کنید
12- گزینه Connection settings و سپس Incoming e-mail را انتخاب کنید
13- آدرس ایمیل خود را به صورت کامل با "gmail.com@" همچون آدرس ایمیل که به دیگران می دهید و پسورد خود را نیز در قسمت پایین وارد کنید . در قسمت security (ports) گزینه SSL/TLS را انتخاب کنید و در قسمت پورت 993 را وارد کنید .
14- گزینه Back را انتخاب کنید.
15- Outgoing e-mail را انتخاب کنید.
16- آدرس ایمیل خود را به صورت کامل با "gmail.com@" همچون آدرس ایمیل که به دیگران می دهید و پسورد خود را نیز در قسمت پایین وارد کنید .در قسمت security (ports) گزینه StartTLS را انتخاب کنید و در قسمت پورت 587 را وارد کنید .
17- Back را انتخاب کنید
18- حالا می توانید وارد Messaging شوید و صندوق پستی خود را انتخاب کنید .
19- در صندوق پستی خود تمام امکانات ایمیل را مشاهده خواهید کرد .
20- امیدوارم که مفید بوده باشه .

 منبع:راسخون


 نوشته شده توسط دومان در سه شنبه 89/3/18 و ساعت 8:43 عصر | نظرات دیگران()

رای ارسال و دریافت ایمیل در موبایل و یا سایر نرم افزارهای کلینت از پروتکل IMAP استفاده می شود . در ابتدا ببینید این پروتکل چیست و چه مزایایی نسبت به POP3 دارد .

IMAP چیست ؟

IMAP یا پروتکل دستیابی پیغام های اینترنت به شما اجازه می دهد پیغام های خود را از سرور (در اینجا ما با سرور جی میل کار خواهیم کرد) روی کامپیوتر خود و یا سایر دستگاه هایی که به اینترنت دسترسی دارند دانلود کنید بنابراین شما می توانید به ایمیل خود با یک برنامه همچون Outlook Express یا سایر برنامه های مشابه و حتی موبایل خود ، حتی وقتی که به اینترنت متصل نیستید دسترسی داشته باشید .

تفاوت بین IMAP و POP چیست ؟

بر خلاف POP ، این پروتکل یک ارتباط دو طرفه بین وب جی میل و کلینت ایمیل شما برقرار می کند. به این معنی که کارکردن با نرم افزارهای کلینت و موبایل با این پروتکل همانند ایمیل ما به صورت تحت وب است و هیچ فرقی ندارد و این قابیلت باعث می شود تمام امکانات ایمیل برای ما وجود داشته باشد. به عنوان مثال برچسب های جی میل به راحتی در موبایل و یا نرم افزار شما قابل مشاهده خواهد بود .
اگر شما در تصمیم خود برای انتخاب POP یا IMAP دچار تردید هستید من به شما IMAP را پیشنهاد می کنم .

هزینه استفاده از IMAP چقدر است ؟

هزینه این پروتکل در جی میل مجانی است .

لیست نرم افزارهایی که از پروتکل IMAP پشتیبانی می کنند.

اگر شما IMAP را در جیمیل خود فعال کنید ، فقط شما باید نرم افزار کلینت یا دستگاه موبایل خود را پیکربندی کنید تا بتوانید پیغام ها را دانلود کنید. در لیست زیر شما دستگاه ها و نرم افزارهایی را که می توانید در آنها از IMAP استفاده کنید را مشاهده می کنید.
Mail Clients
• Outlook Express (Windows)
• Outlook 2003 (Windows)
• Outlook 2007 (Windows)
• Apple Mail 2
• Apple Mail 3 (Leopard)
• Windows Mail
• Thunderbird 2
• Other*

Mobile Devices
• Android
• iPhone
• BlackBerry*
• Symbian*
• Windows Mobile 5*
• Windows Mobile 6*
• SnapperMail*
منبع: www.hamed64ms.blogfa.com
 نوشته شده توسط دومان در سه شنبه 89/3/18 و ساعت 8:41 عصر | نظرات دیگران()

R   الگوی کاوشگری علمی

 

این الگو باعث افزایش علمی به سبکهای مشخص و آموزش مفاهیم بنیادی در دانش آموزان می گردد. رسالت معلم در این الگو پرورش کاوشگری، ایجاد جوی توأم با همکاری و داشتن انعطاف است.

این الگو منجر به دانش علمی تعهد به کاوشگری علمی، ژرف اندیشی و روح مهارت همکاری در دانش آموزان می شود.

مراحل این الگو عبارتند از:

1.       فراهم آوردن زمینه جستجو برای دانش آموزان

2.       تعیین مسئله از سوی دانش آموزان

3.       مشخص کردن مسئله در هر جستجو توسط دانش آموزان

4.       دانش آموزان به حدس در خصوص راههای توضیح مشکل می پردازند.

R   الگوی تدریس غیر مستقیم

 

این الگو باعث مشارکت فراگیران در یادگیری شده، و به آنها یاد می دهد که چگونه خود را به فراگیری مطالب پرداخته و مسائل را حل نمایند.

معلم نقش هادی، راهنما و تسهیل کننده را دارد و دانش آموز آغاز کننده ، به نحوی که معلم به دانش آموزان کمک می کند تا مسائل را تعریف و برای حل موفقیت آمیز آنها اقدام نمایند. همچنین معلم بایستی مکانی آرام توام با جو مثبت و اطلاعات مورد نیاز برای دانش آموزان فراهم نماید. این الگو دانش آموزان را قادر به افزایش آگاهی فردی، رشد خود، هدفهای اجتماعی و تحصیلی متنوع می نماید.

مراحل تدریس این الگو عبارتند از:

1.       تعریف موقعیت توسط فراگیر به نحوی که معلم ابراز احساسات را ترغیب می کند.

2.       کشف مشکل ، بوسیله دانش آموزان

3.       رشد بینش، توسط بحث دانش آموزان درباره مسئله و حمایت معلم از آنها

4.       برنامه ریزی و تصمیم گیری ، توسط دانش آموزان

5.       یکپارچگی، از طریق توسعه بینش دانش آموزان در خصوص مسئله و حمایت معلم از آنها

 


 نوشته شده توسط دومان در دوشنبه 89/3/17 و ساعت 1:15 عصر | نظرات دیگران()

R   الگوی بدایع پردازی (افزایش تفکر خلاق)

 

هدف این الگو افزایش تفکر خلاق و مشکل گشایی در مواقع خـاص، بر هـم

زدن سنتهای متداول و گسترش افقهای فردی و اجتماعی در دانش آموزان است.

معلم سوالاتی از دانش آموزان می نماید ، ولی پاسخ دانش آموزان کاملاً باز است و معلم بایستی کمک کند تا شاگردان تفکر خود را بسط دهند این الگو باعث رشد خلاقیت و نوع آوری، همبستگی گروه و بر هم زدن سنتها در نزد انظار می شود.

مراحل تدریس الگو عبارتند از :

1.       توصیف وضعیت جدید به کمک معلم

2.       قیاس مستقیم به نحوی که معلم قیاس مستقیم (مقایسه ساده از دو موجود یا دو مفهوم) را پیشنهاد و از شاگردان می خواهد آنها را توصیف کنند.

3.       قیاس شخصی به نحوی که معلم شاگردان را به قیاس مستقیم (شدن) ترغیب می کند.

4.       مقایسه قیاسها از طریق شاگردان

5.       توضیح تفاوتها به کمک شاگردان

6.       اکتشاف، به کمک شاگردان

7.       قیاس زایی، شاگردان مجدد به بیان شباهتها و تفاوتهای قیاس می پردازند.

 

R   الگوی آگاهی یابی

 

اهـداف این الگـو کمک به دانش آموزان برای توسعه آگاهی از توانایـی های

خویشتن در تفکر و احساسات گروهی، مناسب انسانی و ایجاد تصور ذهنی از خود است. معلم باید در این الگو انعطاف پذیر باشد.

این الگو منجر به افزایش آگاهی، خود یک پارچگی، روابط میان فردی می شود.

مراحل این الگو عبارتند از:

1.       مشخص کردن تکلیف برای شاگردان از طریق ایجاد محیط امن برای آنها

2.       بحث و تحلیل در خصوص گام اول

 

 

 

 

 

R   الگوی دیدار در کلاس درس

 

این الگو برای کمک به فراگیران در پذیرش مسئولیت رفتار و شرایط اجتاعی است معلم بایستی دارای شخصیتی صمیمی و ماهر در فنون بحث میان فردی باشد و بیشتر اقدامات کنترل، ولی با دانش آموزان سهیم است.

این الگو باعث استقلال و خود محبت ذهنی و آزاد اندیشی می شود.

مراحل الگو عبارتند از:

1.       استقرار فضایی از پذیرش مشارکت (تشویق دانش آموزان برای مشارکت و سخن گفتن)

2.       طرح مسئله برای بحث بوسیله دانش آموزان با معلم و بررسی پیامدهای آن

3.       بررسی قضاوت ارزشی توسط فراگیران در خصوص مسئله

4.       تعیین اقدام دیگر جایگزین از طریق توافق دانش آموزان که کدام مسئله را پیگیری نمایند.

5.       التزام علمی دانش آموزان در برابر جمع

6.       پیگیری رفتاری، از طریق سنجش رفتارهای جدید ایجاد شده در دانش آموزان

 


 

R   الگوی یادگیری در حد تسلط ، آموزش مستقیم

(نظریه اجتماعی یادگیری)

 

هـدف این الگو ایجاد و تقویت مهـارتهای اساسی ، مطالب آموختنی از ساده بـه مشکل و دادن مطالب درسی بــه صورت انفرادی بـه دانش آمــوزان و استفاده از تکنولوژی دیداری و شنیداری در دانش آموزان است . در این الگو معلم حامی دانش آموزان است و به آنها کمک می کند تا مستقل یاد بگیرند. این الگو در نهایت دانش آموزان را قادر به تسلط بر محتوای علمی، تقویت انگیزه درس خواندن، این الگو در همه دوره های آموزشی و سنین مختلف کاربرد دارد.

 

R   الگوی آموزشی برای رشد مفهوم و مهارت

 

این الگو معمولاً به دو صورت زیر است

الگوی نظریه و عمل : مانند یک مهارت ریاضی که در آن مهارت با نشان دادن ممارست ، بازخورد و نظارت در هم می آمیزد تا دانش آموز بر آن مهارت تسلط یابد.

شبیه سازی که از توصیف موقعیت های زندگی ایجاد می شود : مثال ، معلم در درس جغرافیا ، کره زمین است و یا از مولاژ استفاده می کند و اندامها و دستگاه های مختلف بدن انسان را نشان می دهد.

در این الگو معلم نقش هادی و راهنما را دارد و بایستی یادگیری با تشکیل شرکت سهامی فکر بین دانش آموزان و معلم انجام گیرد این الگو در همه سنین و سطوح تحصیلی کاربرد دارد و در نهایت باعث افزایش مفاهیم و مهارتها ، آگاهی درباره سیستمهای اجتماعی، همدردی، آگاهی از تنش تغییر و احساس اثر بخشی در دانش آموزان می شود.


 نوشته شده توسط دومان در دوشنبه 89/3/17 و ساعت 1:14 عصر | نظرات دیگران()

R   فضاهای آموزشی

 

فضا سازی مکانهای آموزشی به لحاظ اینکه سهم مهمی در امر یادگیری دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. در مدارس و آموزشگاهها، چنانچه بتوان با آرایش خاصی، کلاسهای گوناگونی را برای درسهای خاص فضا سازی کرد، تمرکز ذهنی و تقویت مفاهیم اساسی آنها در ذهن دانش آموزان بهتر صورت می گیرد.

 

در فضا سازی کلاس درس باید به موارد ذیل توجه نمود:

 

1. محل نصب یک نمودار اطلاعاتی از وضعیت پیشرفت تحصیلی هر یک از فراگیران در کلاس درس در نظر گرفته شود.

2.  در قسمتهای مختلف کلاس، مراکزی برای دانش آموزان در نظر گرفته شود تا هنگامی که شاگردان کار فردی را به اتمام رسانند بدون مزاحمت برای دیگران بتوانند خود را در آنجا سرگرم کنند. این مراکز می توانند با اشیاء تفریحی، آموزشی، رسانه های آموزشی، کتب درسی و تصویری ، پازل ها و ... پر شود.

3.  هر کلاس باید دارای تابلوی اعلانات باشد.

4.  محل قرار دادن وسایل و تجهیزات ( نظیر چارتهای جیبی ، پوستر، تابلوهای نقاشی شده ، نوشته ایجاد انگیزه کرده ، بر روی مقوا و ... ) باید در مکان مناسبی در جهت دید دانش آموزان قرار گیرد تا با هر بار نگاه کردن به این وسایل سوالاتی در ذهن دانش آموزان ایجاد شود.

5.  محل قرار دادن میز معلم و کمکها (تکنولوژیست آموزشی– محقق آموزشی– مشاور آموزشی و...) باید در قسمت جلو یا عقب کلاس درس باشد تا معلم یا کمک معلمین بتواند نظارت کافی بر کلاس داشته باشد.

6.  جدولهایی که نمرات هفتگی دانش آموزان بر روی آن ثبت می شود. (نمرات هفتگی می تواند به صورت کسری از کل استفاده از رنگ– الفبایی و ... باشد.)

7.  ایجاد بانکی برای جایزه به دانش آموزان که این بانک جایزه در کلاس جهت ایجاد انگیزه در دانش آموزان مؤثر است. حتی اگر این جایزه کارتهای تشویق باشد.

8.  لیستهای کنترل این لیستها کار هفتگی کلاس درس را دنبال می کند. فضای موجود برای نوشتن نام، امتیاز، تکلیف و جایی برای اظهار نظر شخصی معلم نسبت به کار دانش آموز در این لیستها در نظر گرفته می شود.

9.  یک جعبه یا فایل تحویل و برگشت که معلمین اوراق و سوالات امتحانی، دست سازه ها و یا فعالیت های مربوط به هر دانش آموز را در داخل آن گذاشته، دانش آموزان خود آن را بر می دارند و سپس بعد از تکمیل تکالیف یا فعالیتها، آن را به جعبه بر می گردانند.

10.  می توان لیست یا چارتهایی از کتابها، مقالات، نشریات گوناگون علمی– آموزشی خوانده شده توسط دانش آموزان را تهیه نمود، همچنین می توان فهرست کوتاه و رسایی از تازه های نشر برای فراگیران ارائه نمود.

11.  پوشه منابع : هر دانش آموز باید پوشه ی منابعی داشته باشد که در آن روزنامه ی دیــواری ، برگه ی موضوع ، فــرم هـدفهای آموزشی ، مهارتهای مطالعه ، موضوع و فعالیتهای مهارتی که هر دانش آموز باید انجام دهد در آن آورده شده است.

دانش آموزان خود پوشه منابع را از جعبه تحویل برداشته و پس از تکمیل در فایل یا جعبه برگشت می گذارد.

12.  دفتر اطلاعات دانش آموزی شامل موارد ذیل در کلاس درس قرار گیرد:

الف- برگه ی حقیقت : اطلاعات بنیادی در مورد هر دانش آموز مثل، اسم، آدرس، تلفن و ... در آن ثبت می شود.

ب – فرم اهداف : در این فرم لیستی از حیطه های یادگیری و اهداف آموزشی و پرورشی اصلی طول سال تحصیلی را برای دانش آموز تهیه کرده و توضیح می دهد که چرا آن حیطه ها برای رسیدن به هدف مدنظر است.

پ- برنامه ها : برنامه های روزانه دانش آموز، کارهای خارج از مدرسه که توسط دانش آموز باید انجام شود در آن ثبت می شود.

ت- اصلاحات : نظرات معلمین برای چگونگی اصلاح کردن فرم هدفهای برنامه دانش آموز و یا امکان شرکت دادن آنها در کلاس های مختلف و یا امتحان جهت تقویت مهارتهای دانش آموز در این فرمها ثبت می شود.

ث- صفحه چارت سازی موضوعات: در این صفحه هر دانش آموز تمام اهداف و موضوعات خود را لیست می کند.

ج- طرحهای رفتاری و عمل بهداشتی دانش آموزان نیز باید ثبت و کنترل شود.

چ- قسمت یادداشت : گزارش و نظر هر معلم درباره ی دانش آموز ثبت می شود.

13.  محل قرار دادن طراحی یک اتاق جهت ایجاد ایده یا بخشی از کلاس جهت طراحی سوال توسط دانش آموزان .

14.  ....

در این قسمت می توان تقسیم بندی فضای کلاس درس را با توجه به امکانات، شرایط محیطی ، خلاقیت و نوآوریهای دبیران و سایر عوامل به چندین بخش دیگر هم افزایش داد.

R   عوامل مؤثر بر یادگیری

 

یادگیری یک فرایند است. در هر فرایند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند. نوع و شدت تعالم تغییرات گوناگونی را به دنبال می آورد. بررسی همة عوامل مؤثر در فرایند تدریس، امکان پذیر نیست؛ بدین لحاظ فقط به ذکر چند نمونه از آنهایی که تأثیر آشکاری در روند یادگیری دارند، اکتفا می شود.

Q  آمادگی (readiness)

Q  انگیزه (motive) و هدف (goal)

Q  تجارب گذشته

Q  موقعیت و محیط یادگیری

Q  روش تدریس معلم

Q  رابطة کل و جزء

Q  تمرین و تکرار

 

R   آمادگی (readiness )

 

شاگرد باید از لحاظ جسمی، عاطفی، عقلی و ... رشد کافی کرده باشد تا بتواند بخوبی یاد بگیرد و یادگیری زمانی برایش مفید خواهد بود که از هر نظر آمادگی لازم را داشته باشد. او حتی اگر بعضی از جنبه های آمادگی را کسب نکرده باشد، امر یادگیری برایش خستگی آور و کسل کننده خواهد شد و چندان پیشرفتی نخواهد کرد؛ مثلاً در یادگیری نوشتن، اعصاب و عضلات دست و انگشتان باید به قدر کافی رشد کرده و آمادگی داشته باشند. اگر کودکی را که از لحاظ جسمی  و روانی آمادگی یادگرفتن و نوشتن را ندارد تعلیم بدهیم، جریان یادگیری او در این زمینه حتی در سال های بعد به کندی پیش خواهد رفت؛ در صورتی که اگر همین کودک در سنی که آمادگی کافی دارد، تحت تعلیم قرار گیرد، نوشتن را زودتر فرا خواهد گرفت و در این زمینه سریع تر پیشرفت خواهد کرد.

آمادگی افراد در زمینه های مختلف متفاوت است. ممکن است فرد از لحاظ عقلی آماده باشد ، ولی از نظر عاطفی نسبت به امر مورد نظر فاقد احساس مطبوع باشد؛ مثلاً ترس از معلم، احساس عدم امنیت، دلهره، اضطراب و پریشانی فکر ممکن است یادگیری را در زمینة مورد نظر مختل کند. رشد و آمادگی ذهنی افراد نیز در فهم و یادگیری علوم مختلف متفاوت است؛ مثلاً ممکن است شاگردی در مرحله ای از رشد خود آمادة درک علوم تجربی باشد، ولی برای درک علوم اجتماعی هنوز آمادگی لازم را به دست نیاورده باشد، بنابراین، معلم باید آمادگی هر یک از شاگردان خود را در تدریس مواد درسی در نظر داشته باشد و فعالیت های آموزشی خود را متناسب با سطح آمادگی آنان عرضه کند.


 نوشته شده توسط دومان در دوشنبه 89/3/17 و ساعت 1:13 عصر | نظرات دیگران()

R   انگیزه (motive ) و هدف (goal )

 

یادگیری معلول انگیزه های متفاوتی است. یکی از این انگیزه ها که نقش مهمی در جریان یادگیری دارد، میل و رغبت شاگرد به آموختن است. رغبت محرکی است که نیروی فعالیت را افزایش می دهد.

برای اینکه شاگردان در ضمن یادگیری فعال باشند، باید به موضوعی که می خواهند فرا بگیرند علاقمند باشند. برای ایجاد رغبت، لازم نیست موضوعات درسی را بطور تصنعی جالب توجه نشان دهیم. همین که مطالب و مفاهیم درسی بر اساس نیاز شاگردان تنظیم شده باشد و مسائل اساسی و واقعی آنان را مطرح سازد و به آنان در برخورد با محیط کمک کند، رغبت آنان برانگیخته خواهد شد.

یکی دیگر از عوامل ایجاد انگیزه هدف است . هدف به فعالیت انسان جهت و نیرو می دهد. اگر انسانی در طول زندگی خود هدف قابل وصولی نداشته باشد، پویایی و حرکت خود را از دست خواهد داد. هدف ارزشمند، فرد را به خواستن و طلب کردن وادار می کند و نیروی لازم را برای فعالیت در وی به وجود می آورد و سبب پیدایش قصد و اراده در او می شود.

در مدارس، هدف های تربیتی باید انعکاسی از احتیاجات و تمایلات شاگردان باشد و به طور مشخص و واضح بیان شود. معلم و شاگرد باید بدانند غرض از فعالیت های آموزشی در یک مقطع زمانی خاص چیست.

مشخص بودن هدف ها در مدرسه، سبب هماهنگی بین فعالیت های معلم و شاگرد می شود، آنان را به اجرای فعالیت های متنوع بر می انگیزد، جهت و میزان پیشرفت آنان را نشان می دهد، محیط مدرسه و کلاس را آموزنده و نشاط انگیز می سازد، سطح یادگیری شاگردان را گسترش می دهد و یادگیری را عمیق تر و مؤثرتر می کند.

 

R   تجارب گذشته

 

آموخته ها و تجربه های گذشتة (previous experiences) شاگرد ساخت شناختی (structure cognitive) را تشکیل می دهد. آمادگی شاگرد در حد وسیعی تحت تأثیر تجارب گذشتة اوست.

فرد زمانی می تواند مفاهیم و مسائل جدید را درک کند که مفهوم و مسأله جدید با ساخت شناختی او مرتبط باشد. در واقع ، فرایند یادگیری همچون روند رشد است. همچنان که رشد جریانی دائمی است، یعنی گذشته، حال و آیندة آن با هم ارتباط دارد، یادگیری نیز جریانی است که تجارب گذشته پایه و اساس وضع فعلی آن را تشکیل می دهد و آنچه فرد در آینده خواهد آموخت باید متناسب با تجارب او در زمان حاضر باشد.

 فرد وقتی مفهومی را واقعاً می آموزد که پایه و ریشه تجارب گذشته اش داشته باشد. اگر این ارتباط برقرار نشود. یادگیری به معنی خاص خود صورت نخواهد گرفت. بنابراین، معلم همواره باید فعالیت های آموزشی را بر اساس تجارب گذشتة شاگردان و متناسب با ساخت شناختی آنان طراحی و اجرا کند. توجه به این امر شرط اساسی موفقیت در کارهای تربیتی است.

معلم آگاه در فعالیت های آموزشی و پرورشی ابتدا زمینه ها و تجارب گذشته شاگرد را بررسی می کند، توان او را برای درک و فهم مسأله جدید می سنجد و مفاهیم جدید را با توجه به سطح دانش او ارائه می دهد؛ مثلاً اگر معلم ریاضی در تدریس مفهوم تازه، زمینه های قبلی شاگردان را به دست فراموشی بسپارد و آموزش خود را بدون توجه به اطلاعات و دانش قبلی آنان در این زمینه آغاز کند، هرگز موفق نخواهد بود.

البته ممکن است در اینجا این سؤال مطرح شود که با توجه به اینکه تجارب گذشته شاگردان یک کلاس به دلیل تفاوت در شکوفایی استعداد، محیط خانواده و سطح تربیت والدین یکسان نیست، چگونه ممکن است معلم روش تدریس خود را متناسب با تجارب همه شاگردان انتخاب کند. اگر چه چنین امری کار آسانی نیست، اختلاف سطح دانش شاگردان را می توان از طریق آموزش ترمیمی یا فعالیت هیا متنوع دیگر از میان برد.

 


 نوشته شده توسط دومان در دوشنبه 89/3/17 و ساعت 1:12 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 49616
جستجو در صفحه

خبر نامه